Den senaste serie inl?gg som jag skrev och kritiserade den nya Nike Free Run + l?parskon (om du ?r intresserad kan du b?rja med den h?r)www.aadkruiswijk.nl har genererat mycket trafik till Nike Air Max 90 Heren Zwartden h?r bloggen och har f?tt n?gra kommentarer att kritisera mig f?r att "attackera" en sko som jag Nike Air Max 270 Damen Rosa aldrig har slitit. Mitt svar p? dessa kommentarer har varit konsekvent - jag attackerade inte skon i sig, jag attackerade det faktum att den marknadsf?rdes av Nike + som fr?mjande av en "mer naturlig, barfota liknande steg" (offert taget direkt fr?n Nike Free K?r + produktsida). Ord spelar roll, och termen "barfota" har en mycket tydlig betydelse b?de f?r vanligt bruk (ingenting som t?cker din fot) och n?r det anv?nds f?r att vetenskapligt beskriva en g?ng. N?r det g?ller det sistn?mnda ?r han en direkt citat fr?n Daniel Lieberman och kollegornas papper, Foot strike m?nster och kollisionskrafter i vanligt barfota kontra skodda l?pare, i den h?gt respekterade vetenskapliga tidskriften Nature: “... l?pare som v?xte upp barfota eller Nike Air Max 270 Womens bytte till barfota Adidas Superstar Femme springer ... anv?nds ofta FFS-landningar (framfoten strejker) f?ljt av h?lkontakt (t?-h?l-t?-k?rning) under b?de barfota och skodda f?rh?llanden. Landningar av MFS (midfoot strejk) anv?ndes ibland under barfota f?rh?llanden ... och skodda f?rh?llanden ... men RFS (bakfots strejka) landningar var s?llsynta under barfota k?rning i b?da grupperna. ”S? det verkar som att fr?n Liebermans papper har vi en ganska bra definition av ?tminstone en viktig komponent i "barfota springa g?ng" (och hans ?r bara ett exempel, f?r ett annat se detta papper av De Wit i al., 2000) - barfota springa k?nnetecknas av en framfots- eller mellanfotsstrejke, s? alla skor som p?st?r sig att simulera en "barfota-liknande" framsteg b?r utformas f?r att underl?tta denna typ av fotsteg. "En viktig faktor som bidrar till ?verv?gande av RFS-landningar Nike Air Max 90 Femme (bakfotsstrejk) i skodsl?pare ?r den d?mpade sulan i moderna l?pskor, som ?r tjockast nedanf?r h?len, orienterar Nike Air VaporMax Damen fots?len s? att den har cirka 5 grader mindre dorsiflexion ?n skosulan och till?ter en l?pare att RFS bekv?mt. ”Och i slutsatserna till deras papper, Daniel Liebe rman och kollegas uttalande: ”?ven om d?mpade, h?gklackade l?parskor ?r bekv?ma, begr?nsar de proprioreception och g?r det l?ttare f?r l?pare att landa p? sina klackar. Dessutom har m?nga l?parskor b?gst?den och stelnade sulor som kan leda till svagare fotmuskler, vilket minskar b?gstyrkan. ”En femte och mer praktisk regel som jag tror p? ?r att en minimalistisk sko aldrig ska kosta mer ?n 100 dollar. Ordet minimalistisk inneb?r i sig sj?lvt mindre av en sko, och av den anledningen kan jag inte f?rst? hur n?gon ”avknappad” sko ska kosta mer ?n en som ?r Nike Air Max 90 Dames laddad med den f?rment ”senaste och b?sta” skontekniken. Med tanke p? att m?nga m?nniskor ?r intresserade av att prova minimalistisk l?pning, men inte n?dv?ndigtvis ?r redo att skopa ut pengarna f?r ett par skor som de kanske inte kommer att sluta b?ra v?ldigt ofta, vilka alternativ finns det ute? Jag hade ingen avsikt att Nike Air Max 95 Femme skriva en sekund publicera detta strax efter det jag skrev i morse, men ibland har du en historia som m?ste ber?ttas. Den f?rsta dagen av min sommarresa hade jag n?jet att g? en trevlig l?ng promenad med min fru, dotter och nyf?dda son. Min 6yo var i skolan, s? planen var att sv?nga f?rbi och h?mta honom p? v?g hem, och d?rmed undvika behovet Nike Air Vapormax Femme av att han skulle ?ka bussen hem. Tja, vi blev lite upptagna i samtal l?ngs v?gen Nike Air Max 2017 Femme (vilket var mycket trevligt!), var tvungen att pausa f?r att extrahera en kulle av oidentifierbara Nike Air Max 270 Femme djurpopp fr?n Jacks mun (visste inte att det var vad det var f?rr?n jag drog min snyggt belagda hand fr?n hans klippa), missade en tur och var ungef?r 3/4 en mil fr?n skolan med bara 5 minuter att g? tills min sons skolbuss skulle g? med honom p? den. Som l?pare var jag naturligtvis beredd p? situationen genom att ha min tekniska utrustning p? under mina varmare kl?der, mina Nike Free 3.0 v2 p? mina f?tter (de ?r fantastiska att g? och springa) och min Garmin p? handleden ( fr?ga inte!). Jag tappade min yttre kl?der Clark Kent-stil och blev super (springande) pappa.